Beykozlu
New member
Hilal SARI
ABD’li iki büyük teknoloji devi Microsoft ve Alphabet’ten gelen son açıklamalar, savaş, enflasyon ve artan faizlerle derinleşen sakinliğin son senelerda fazlaca süratli büyüyen bulut ve dijital reklam üzere alanları da vurmaya başladığını gösteriyor. Global pay piyasalarında boğa piyasasının sembolü haline gelmiş iki şirketin açıklamaları daha sonrası en büyük ABD’li şirketlerin paylarında 300 milyar doların üzerinde satış gerçekleşti. Microsoft ve Alphabet payları açılış öncesi yüzde 6’nın üzerinde düşerken, Meta ve Amazon’da da düşüş yüzde 4’ü buldu. Bu da birtakım analistlere bakılırsa teknoloji paylarında bu yıl gerçekleşen 5,5 trilyon dolarlık satışın sona geldiği savlarını çürütüyor.
Şirketler bulut ve reklam harcamalarını kısmaya başladı
ABD’li yazılım şirketi Microsoft, ekonomik yavaşlamaya paralel olarak bulut bilişim işlerinin yavaşlayacağı konusunda uyardı: Şirketler ekonomik yavaşlamaya hazırlanıyor ve bulut harcamalarını kısıyor. Microsoft’un büyümesinin lokomotifi haline gelen bulut bilişim platformu Azure’de gelir büyümesinin bu çeyrekte yüzde 5 yavaşlayacağı konusunda uyardı. Bloomberg Intelligence analisti Anurag Rana “Bu beklediğimizden makûs bir öngörü ve şirketlerin artan ekonomik problemler niçiniyle IT harcamalarını daha yüksek süratte azalttığını gösteriyor” diyor. Eylül ile biten çeyrekte Azure’nin gelirleri – beklentilerin bir puan altında- yüzde 42 artmış, evvelki çeyreğe göre yüzde 4 yavaşlamıştı. Microsoft CEO’su Satya Nadella’nın yaptığı açıklamaya bakılırsa, müşterilerinin ekonomik görünümün bozulmasıyla bir arada harcamalarını optimize etmeye başlamasıyla bulut da yavaşlayacak. Yüksek güç maliyetleri de Microsoft’un dev bulut bilgi merkezlerindeki kar marjlarından eritiyor – bu yıl bu bilgi merkezlerinin güç maliyetlerinin 800 milyon dolar daha artması öngörülüyor. Tüm bunlar PC üreticilerine yapılan yazılım satışlarında yüzde 30’un üzerinde bir düşüşle birleşince Microsoft’un 4. çeyrekte gelirinin 52,34-53,36 milyar dolar içinde olması öngörülüyor. Bu da bir daha Wall Street analistlerinin iddialarının 3,2 milyar dolar altında.
YouTube reklam gelirleri yükselmedi, %2 düştü
Google’ın sahibi Alphabet salı günü yaptığı açıklamada işe alımları yavaşlattığını ve masrafları daha denetimli yapacağını duyurarak şirketin güç vakit içindera hazırlandığına işaret etti. Şirketlerin pazarlama bütçeleri genelde maliyetler kısılmaya başladığında birinci başvurulan nokta oluyor ve artan enflasyonla bir arada Google’ın da birfazlaca müşterisi reklam bütçelerini kısmaya başladı. Google’ın reklam gelirleri 3. çeyrekte ABD’de beklentilerin altında yüzde 6 artışla 69,1 milyar dolara yükseldi. Google’ın bu reklam geliri büyümesi pandeminin başındaki kısa bir daralma periyodu hariç tutulduğunda, 2013’ten bu yana en düşük büyüme suratı oldu. Refinitiv analistleri Google’ın ABD’deki reklam gelirlerinin bu çeyrekte yüzde 9 artmasını öngörüyordu. Google Search gelirleri yüzde 8 artması beklenirken yüzde 4,2 artışla 39,5 milyar dolara yükseldi. YouTube reklam gelirleri ise analistler yüzde 4,4’lük bir artış beklerken, tersine yüzde 2 düşüşle 7,1 milyar dolara geriledi. YouTube reklam satışları, Alphabet online platformun reklam satışlarıyla ilgili ayrıyeten resmi açıklama yapmaya başladığı 2020’den bu yana birinci sefer düşüş kaydetmiş oldu. Yatırımcılarla bir telefon görüşmesinde Alphabet CEO’su Sundar Pichai’nin “Reklam pazarı için sıkıntı günler” dediği belirtiliyor.
Spotify da salı günü yaptığı açıklamada “Zorlu ekonomik şartların üçüncü çeyrekteki reklam satışlarını vurduğunu ve ana işi olan abonelik satışlarında kuvvetli bir büyüme kaydetmesine karşın reklam satışlarının ziyana yol açtığını” belirtti.
kuvvetli dolar da gelirlerini olumsuz etkiledi
Dünyanın birfazlaca yerinde faaliyet gösteren fakat ABD’de finansal raporlama yapan BigTech’in gelirlerini olumsuz etkileyen bir başka faktör de doların başka para üniteleri karşısında güçlenmesi oldu. Alphabet’te kuvvetli doların gelir büyümesinin yüzde 5’ini erittiği belirtiliyor. Microsoft’tan yapılan açıklamada ise “Dolardaki sıçramanın gelirleri 2,3 milyar dolar olumsuz etkilediği” açıklandı. Saxo Capital Markets stratejisti Jessica Amir “Küresel iktisat kritik bir eşikte. kuvvetli dolar şirketlerin gelirlerini olumsuz etkilemeye devam edecek, tüketici talebi de servette görülen aksine hareketle muhtemelen düşecek. Teknoloji üzere riskli varlıklar üzerinde baskı devam edecek” değerlendirmesini yapıyor.
ABD’li iki büyük teknoloji devi Microsoft ve Alphabet’ten gelen son açıklamalar, savaş, enflasyon ve artan faizlerle derinleşen sakinliğin son senelerda fazlaca süratli büyüyen bulut ve dijital reklam üzere alanları da vurmaya başladığını gösteriyor. Global pay piyasalarında boğa piyasasının sembolü haline gelmiş iki şirketin açıklamaları daha sonrası en büyük ABD’li şirketlerin paylarında 300 milyar doların üzerinde satış gerçekleşti. Microsoft ve Alphabet payları açılış öncesi yüzde 6’nın üzerinde düşerken, Meta ve Amazon’da da düşüş yüzde 4’ü buldu. Bu da birtakım analistlere bakılırsa teknoloji paylarında bu yıl gerçekleşen 5,5 trilyon dolarlık satışın sona geldiği savlarını çürütüyor.
Şirketler bulut ve reklam harcamalarını kısmaya başladı
ABD’li yazılım şirketi Microsoft, ekonomik yavaşlamaya paralel olarak bulut bilişim işlerinin yavaşlayacağı konusunda uyardı: Şirketler ekonomik yavaşlamaya hazırlanıyor ve bulut harcamalarını kısıyor. Microsoft’un büyümesinin lokomotifi haline gelen bulut bilişim platformu Azure’de gelir büyümesinin bu çeyrekte yüzde 5 yavaşlayacağı konusunda uyardı. Bloomberg Intelligence analisti Anurag Rana “Bu beklediğimizden makûs bir öngörü ve şirketlerin artan ekonomik problemler niçiniyle IT harcamalarını daha yüksek süratte azalttığını gösteriyor” diyor. Eylül ile biten çeyrekte Azure’nin gelirleri – beklentilerin bir puan altında- yüzde 42 artmış, evvelki çeyreğe göre yüzde 4 yavaşlamıştı. Microsoft CEO’su Satya Nadella’nın yaptığı açıklamaya bakılırsa, müşterilerinin ekonomik görünümün bozulmasıyla bir arada harcamalarını optimize etmeye başlamasıyla bulut da yavaşlayacak. Yüksek güç maliyetleri de Microsoft’un dev bulut bilgi merkezlerindeki kar marjlarından eritiyor – bu yıl bu bilgi merkezlerinin güç maliyetlerinin 800 milyon dolar daha artması öngörülüyor. Tüm bunlar PC üreticilerine yapılan yazılım satışlarında yüzde 30’un üzerinde bir düşüşle birleşince Microsoft’un 4. çeyrekte gelirinin 52,34-53,36 milyar dolar içinde olması öngörülüyor. Bu da bir daha Wall Street analistlerinin iddialarının 3,2 milyar dolar altında.
YouTube reklam gelirleri yükselmedi, %2 düştü
Google’ın sahibi Alphabet salı günü yaptığı açıklamada işe alımları yavaşlattığını ve masrafları daha denetimli yapacağını duyurarak şirketin güç vakit içindera hazırlandığına işaret etti. Şirketlerin pazarlama bütçeleri genelde maliyetler kısılmaya başladığında birinci başvurulan nokta oluyor ve artan enflasyonla bir arada Google’ın da birfazlaca müşterisi reklam bütçelerini kısmaya başladı. Google’ın reklam gelirleri 3. çeyrekte ABD’de beklentilerin altında yüzde 6 artışla 69,1 milyar dolara yükseldi. Google’ın bu reklam geliri büyümesi pandeminin başındaki kısa bir daralma periyodu hariç tutulduğunda, 2013’ten bu yana en düşük büyüme suratı oldu. Refinitiv analistleri Google’ın ABD’deki reklam gelirlerinin bu çeyrekte yüzde 9 artmasını öngörüyordu. Google Search gelirleri yüzde 8 artması beklenirken yüzde 4,2 artışla 39,5 milyar dolara yükseldi. YouTube reklam gelirleri ise analistler yüzde 4,4’lük bir artış beklerken, tersine yüzde 2 düşüşle 7,1 milyar dolara geriledi. YouTube reklam satışları, Alphabet online platformun reklam satışlarıyla ilgili ayrıyeten resmi açıklama yapmaya başladığı 2020’den bu yana birinci sefer düşüş kaydetmiş oldu. Yatırımcılarla bir telefon görüşmesinde Alphabet CEO’su Sundar Pichai’nin “Reklam pazarı için sıkıntı günler” dediği belirtiliyor.
Spotify da salı günü yaptığı açıklamada “Zorlu ekonomik şartların üçüncü çeyrekteki reklam satışlarını vurduğunu ve ana işi olan abonelik satışlarında kuvvetli bir büyüme kaydetmesine karşın reklam satışlarının ziyana yol açtığını” belirtti.
kuvvetli dolar da gelirlerini olumsuz etkiledi
Dünyanın birfazlaca yerinde faaliyet gösteren fakat ABD’de finansal raporlama yapan BigTech’in gelirlerini olumsuz etkileyen bir başka faktör de doların başka para üniteleri karşısında güçlenmesi oldu. Alphabet’te kuvvetli doların gelir büyümesinin yüzde 5’ini erittiği belirtiliyor. Microsoft’tan yapılan açıklamada ise “Dolardaki sıçramanın gelirleri 2,3 milyar dolar olumsuz etkilediği” açıklandı. Saxo Capital Markets stratejisti Jessica Amir “Küresel iktisat kritik bir eşikte. kuvvetli dolar şirketlerin gelirlerini olumsuz etkilemeye devam edecek, tüketici talebi de servette görülen aksine hareketle muhtemelen düşecek. Teknoloji üzere riskli varlıklar üzerinde baskı devam edecek” değerlendirmesini yapıyor.